
De groei van een bruine boon
- Primair onderwijs / Groep: 1 - 8 / Wereldoriëntatie
- Voortgezet onderwijs / VMBO kader/basis / Klas: 1 - 2 / Biologie
- Voortgezet onderwijs / VMBO gemengd/theoretisch / Klas: 1 - 2 / Biologie
- Voortgezet onderwijs / HAVO / Klas: 1 - 2 / Biologie
- Voortgezet onderwijs / VWO / Klas: 1 - 2 / Biologie
- Voortgezet onderwijs / Gymnasium / Klas: 1 - 2 / Biologie
In Videolicious kun je reeds gemaakte foto's of filmpjes gebruiken als achtergrond bij een uitleg of verhaal. Als verhalenverteller/uitlegger bepaal jij met welke snelheid en in welke volgorde de foto's in beeld verschijnen door op het scherm te tikken. Videolicious kan goed gebruikt worden voor het in beeld brengen van een eindproduct en vooral het proces om te komen tot dit eindproduct. Product en proces zijn daardoor beter te beoordelen door de leraar.
Opdracht
Laat de leerlingen in een aantal foto's vastleggen hoe het groeiproces van een bruine boon is. De leerlingen kweken een bruine boon in een potje en moeten elke dag vastleggen hoeveel centimeter de wortels en de stengel groeien. Bij het werken aan deze opdracht ontwikkelen leerlingen tevens vaardigheden zoals gegevens verzamelen en verwerken in tabellen en grafieken. De leerling maakt elke dag een foto van de ontkiemende bruine boon met de camera app. De hoek van de iPad en de plek van het bruineboonplantje moeten het liefst elke dag hetzelfde zijn zodat de uiteindelijke fotoreportage de groei van de bruine boon duidelijk laat zien. Met de app Videolicious koppelen de leerlingen de foto's aan hun verhaal over de groei van de bruine boon. Afhankelijk van het niveau van de leerling kunnen eisen gesteld worden aan het eindproduct. Het fotoverhaal kan een eindproduct zijn maar dit kan ook een onderdeel zijn en tezamen met de meetgegevens gepresenteerd worden in een totaalverslag.
Opmerking: de app Videolicious past automatisch op stilstaande beelden het Ken Burns-effect toe. De foto's staan niet stil maar bewegen. Mocht je beter de groei in beeld willen brengen, kun je ervoor kiezen om dit met bijvoorbeeld een stopmotion-app zoals iStopmotion of Motion HD (zonder geluid) of met iMovie in beeld te brengen. In dit soort apps zitten meer bewerkingsmogelijkheden voor beeld.
Leerdoel
PO
Kerndoel 41: de leerlingen leren over de bouw van planten, dieren en mensen en over de vorm en functie van hun onderdelen.
Groep 1/2: ontkiemen van zaden
Groep 3/4: de opbouw en het uitlopen (de groei) van bollen en knollen
Groep 5/6: stekken van delen van een plant en de functie van wortel, stengel en blad van een plant
Groep 7/8: functie van plantendelen
VO
Biologie
nr 31: de leerling leert o.a. door praktisch werk kennis te verwerven over en inzicht te verkrijgen in processen uit de levende en niet-levende natuur en hun relatie met omgeving en milieu.
Wiskunde
nr 27: de leerling leert gegevens systematisch te beschrijven, ordenen en visualiseren en leert gegevens, representaties en conclusies kritisch te beoordelen
Voorwaarden
- Kennis van de app en bediening ervan
- Eén iPad per leerling met Videolicious en eventueel andere apps om de beelden te bewerken
- Een bruine boon, glazen potje en benodigdheden om de boon te laten groeien (licht, water)
- Tape of een standaard om af te plakken waar de iPad staat voor de foto (elke dag dezelfde plek)
Stappenplan
- Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
- Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
- Stel eisen aan het eindresultaat en zorg ervoor dat de leerlingen deze helder voor de geest hebben
- Laat de leerlingen de informatie verzamelen: de foto's maken en metingen verzamelen
- Informeer tijdende de loop van het practicum hoe het proces thuis verloopt
- Begeleid leerlingen in het trekken van conclusies
- Zorg dat de uiteindelijke filmpjes of zelfs presentaties inclusief filmpjes ergens opgeslagen worden (bijvoorbeeld in een Dropbox, weblog of ELO) en niet alleen op de iPad zelf blijven staan
- Laat de leerlingen resultaten vergelijken, groeide de boon bij iedereen even goed?
- Geef leerlingen individueel feedback op de gemaakte opdrachten en presentaties
- Bespreek de activiteit, wat vonden leerlingen ervan en wat hebben ze ervan geleerd?
Tip voor thuis
Met Videolicious kan het kind zelf een verhaal maken met filmpjes uit het dagelijks leven en daar als reporter over vertellen. Laat uw kind van elke dag in de vakantie een dagboekje maken en daar dan zelf op reflecteren.
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Rogier weten wat je van dit lesidee vindt.